Galileo! Warte, ist das Frau Merkel?

22 mei 2019 - Berlijn, Duitsland

[ Voor de echte kaaskoppen (ook wanneer je geen kaas lust, maar geen Duits kan, voel je alsjeblieft aangesproken ) onder ons, scroll effies naar onderen voor die Nederlandse vertaling!]

Ganz laut auf QUEEN's Bohemian Rhapsody mitsingen während des Karaoke-Abends des Campus Clubs. Stellt euch das vor und ersetzt ihr das hohe "Galileo!" durch eine leise Stimme. Würdet ihr dann überrascht sein? Okay, lasst mich euch das einfach etwas klarer sagen. Würdet ihr lachen, wenn ich "Galileo!" mit einer leiser Stimme singen würde? Meine Freunde, die ich auf dem Campus begegnet habe, haben gelacht! Dieser Moment ist in den letzten Wochen oft züruckgekommen. So begann meine Woche: Mit einer Karaoke-Abend im Campus Club.

Lass uns fortspulen nach unserem Wochenende in Berlin, weil ich zwischendurch (neben Vorlesungen und mich treffen mit Freunden) ziemlich wenig erlebt habe. Oh ja, funfact, ich ging spazieren und gerade als ich 2 Km von unserem Haus entfernt war, fing es an sehr stark zu regnen. Ratet mal, wer klatschnass nach Hause gekommen war? Okay, vielleicht ist mein Leben oft interessant und manchmal lustig.
Stellt ihr sicher, dass niemand ihr stört, weil meine Sprechstunde wieder angefangen hat.

Chemèhne, Katia, Estefania und ich reisten am Wochenende vom 10. bis zum 12. Mai nach Berlin. Nach einer 3,5-stündigen Zugfahrt und Deutschen, die dachten das wir kein Deutsch verstehen konnten (ha, wie schade, dass wir doch Deutsch sprechen und verstehen konnten!), kamen wir endlich im schönen, historischen Berlin an.

Da wir um 15 Uhr in unserem Hostel einchecken konnten, beschlossen wir zunächst vom Bahnhof Zoo zur Gedächtniskirche zu laufen. Ich glabe, dass viele von ihnen ein Standard-Bild von eine Kirche haben. Mein Rat lautet jetzt: Packt dieses Bild zusammen und werft das Bild weg! Diese Kirche ist das komplette Gegenteil einer Standard-Kirche. Die Kirche wurde während des Zweiten Weltkriegs schwer bombardiert. Während der Renovierung blieb ein Teil der ursprüngliche Kirche als Denkmal erhalten. Danach wurde auch ein achteckiger Glockenturm und eine achteckige Kirchenhalle gebaut. Im Inneren sind der Glockenturm und der Kirchenraum zwei große, blau gefärbte Diament, was auf die blau gefärbten Fernster zurückzuführen ist. Könnt ihr euch das vorstellen? Nein? Erzähle ich es wieder nicht gut genug? Sucht dann bitte ein Bild auf Google. :)

Wir hatten gerade ein Ticket für den Öffentliche Verkehrsmittel gekauft und ich kann The Berlin Welcome Card (20 Euro für 48 Stunden) sehr empfehlen. Oh ja, man bekommt auch einen Rabat bei Laden und Museen! (Ich erwähne das besonders, falls ich eure Aufmerksamkeit verloren hatte. Dutchies represent! Wir lieben Rabatt!)
Vom Ku'damm zum Hostel. Die Öffentliches Verkehrsmittel hantieren verlief gut, aber Google Maps stellte sich als ein nicht so guter Sherlock Holmes heraus und ließmich im Stich, sodass wir einen schönen (und langen, wir wollten es nicht!) Wanderung zum Hostel machten. Einmal in unserem Zimmer, saßen zwei Jungen auf ihre Betten. Hurra für gemischter Zimmer! (no).

Wir sind schnell abgereist, da unser Hostel sich in günstiger Entfernung zu verschiedenen Sehenswürdkeiten befand. Unsere mexikanischen Freunde konnten noch immer nicht glauben, dass wir wirklich in Berlin waren, also weiter zum Brandenburger Tor. Schön und rührig, das Wetter war wunderschön und Estefania, Katia, Chemèhne und ich waren alle begeistert. Nachdem ich Fotograf (auch Model, keine Sorge) gespielt hatte, ging unsere Tour mit mir als Tourguide (oder wie Estefania und Katia sagten: Mama) weiter. Wir gingen nach dem Reichstag. Ein wunderschönes Gebäude, das pulsierende Herz des politischen Deutschlands.

Danach gingen wir zum Holocaust-Denkmal, was mich immer zum Schweigen bringt. Große, graue Blöcke, wo man durch kann laufen, die immer größer und höher werden und das Gefühl geben, keinen Ausweg mehr zu finden.

Zeit für etwas Fröhlicheres, nämlich Essen! Maredos auf Unter den Linden ist auf jeden Fall zu empfehlen. Remco schickte mir dort etwas und fragte, wie Berlin war. Ich antwortete darauf und sagte ihm, dass er auch nach Berlin kommen könnte. Remco ist Remco, dreimal Raten wer am nächsten Tag in Berlin war? Nein, kein Pandabär (glaube ich)! Richtig, Remco!

Abends hatten wir eine tolle Zeit bei ALEX und tranken wir cocktails. Danach kauften wir eine Flasche Wein und eine Tüte Chips und tranken und aßen sie mit Musik und Blick auf den Berliner Dom im Gras.
Am Samstag begann unser Tag mit Remco abholen beim Fernsehturm. Danach fuhren wir mit dem Bus zum bekannten Checkpoint Charlie und bezahlten wir 3 Euro p.P für ein Foto mit zwei "Soldaten". Aber, dann hat man auch etwas! Ja, ein McDonalds im Hintergrund und die Erfahrung!
Ach ja, ich war noch immer die Mutter der Gruppe und bei der nächsten Sehenswürdigkeit war ich Geschichte- und Deutschlehrerin. Bevor ich es wusste, gab ich unserer Gruppe Unterricht über die Berliner Mauer.

Am Nachmittag aßen wir in einem indischen Restaurant (Vedi's Indian Restaurand), sehr gut und lecker!

Kennt ihr East Side Gallery? Nein? Keine Panik! Google ist da! Haha, nein, ich bin auch hier. East Side Gallery ist ein Teil der Berliner Mauer, der nach die Wende seit Dezember 1989 von 118 Künstlern bemalt ist. Einer der bekanntesten Gemälde ist der Trabant, der die Mauer durchbricht.

Danach aßen wir in einem mexikanischen Restaurant, aber das war natürlich (laut Estefania und Katia) kein richtiges mexikanisches Essen. "Ihr isst viel!" denkt ihr? Liebling, Schatz, ein Tag hat drei Mahlzeiten, also calm down!

Oh ja, etwas tolles, wenn du mit Kindern in Berlin bist, oder wenn du dich noch sehr jung fühlst. Unter dem Fernsehturm gibt es eine Reihe von Trampolinen. Also, ich bin wirklich nicht drauf gesprungen! Wie kommt ihr dabei?! Okay, vielleicht habe ich das doch gemacht. Ich bin noch jung!

Am nächsten Tag war es Zeit, wieder nach Hause zu gehen. Remco und ich gingen um 8.00 Uhr zusammen zum Brandenburger Tor und zum Reichstag, da er natürlich einen Tag später ankam und dies noch nicht gesehen hatte. Zu diesem Zeitpunkt gibt es auch kaum Touristen auf der Straße, daher kann ich es definitiv empfehlen!

Einmal wieder mit Chemèhne, Katia und Estefania vereint, gingen wir in den Fernsehturm. Schöne Aussicht auf diese wunderschöne Stadt. Macht es bestimmt!
Holt ihr euch ein Ticket zwischen 9 und 10 Uhr morgens, damit vermeidet ihr Wartezeiten und habt ihr Zeit etwas anderes zu machen. Mit unserem Höhenbesuch am Fernsehtrum, kam unsere Berlin-Reise zu Ende und auch meine Sprechstunde. Ich habe viel zu lange gereet, ohne Werbung und ohne Toilettenpause. Diesen Donnerstag kommt Thjeu für ein paar Nächte. Danach habe ich wieder Zeit, euch etwas Tolles zu erzählen. Ja, Noes, auch über dich.

Alles Liebe / Tschüssies
Iris

__________________________________________________________

Keihard meezingen op Bohemian Rhapsody van Queen tijdens de karaoke avond van de Campus Club. Denk jullie dit in, het hoge GALILEO vervangen door een lage stem. Zou je dan verbaasd zijn? Okay, laat ik het iets duidelijker zeggen. Zou je lachen wanneer ik GALILEO met een lage stem zou zingen? Mijn vrienden, die ik op de campus heb gemaakt, in ieder geval wel. Dat moment is de afgelopen weken nog vaker teruggekomen. Dat is hoe mijn week begonnen was, met een karaoke-avond bij de Campus Club.

Laten we even doorspoelen naar ons weekend in Berlijn. Ik heb tussendoor namelijk vrij weinig meegemaakt, naast naar colleges gaan en met vrienden wat afspreken.
Ohja, funfact, ik ging een stukje wandelen en net toen ik 2km van huis was, begon het erg hard te regenen. Raad eens wie er drijfnat thuiskwam? Okay, misschien is mijn leven toch wel interessant en soms wel grappig.Ga er lekker voor zitten, zorg ervoor dat niemand je lastig valt, mijn spreekuur is namelijk weer begonnen.
In het weekend van 10-12 mei zijn Chemèhne, Katia, Estefania en ik naar Berlijn gereisd. Na een treinreis van 3.5 uur en Duitsers die over ons praatten omdat zij dachten dat wij hen niet verstonden (he, wat jammer dat wij wel Duits spreken en verstaan), arriveerden we eindelijk in het prachtige, historische Berlijn.

Gezien wij pas om 15.00 uur in ons hostel in konden checken, besloten we eerst vanaf Bahnhof Zoo naar de Gedächtniskirche te lopen. Ik denk dat velen van jullie best een standaard beeld van een kerk hebben en mijn advies nu is: prop dat standaard beeld op en gooi het weg.Deze kerk is het complete tegenovergestelde van een standaard kerk. Tijdens de tweede wereldoorlog is deze zwaar gebombardeerd.  Tijdens de renovatie is de oorspronkelijke kerk behouden gebleven als monument en is er een achthoekige klokkentoren en een achthoekige kerkzaal gebouwd. Van binnen zijn de klokkentoren en de kerkzaal twee grote, blauwkleurige diamanten.Dat komt door de blauwkleurige raampjes, waardoor het zonlicht naar binnenvalt. Kunnen jullie het je voorstellen? Nee? Vertel ik het weer niet goed genoeg? Zoek dan effies een plaatje op op Google, alstublieft, dank u wel. (Bij voorbaat dank :) )

Even een kaartje gekocht voor het Openbaar Vervoer, echt een aanrader: De Berlin Welcome Card. Te koop voor diverse tijden en je krijgt ook nog eens korting op winkels en musea. (vooral dat vermeld ik er even bij, voor als ik je aandacht even kwijt was. Nederlanders represent. We love korting.)
Van Ku'damm naar het hostel. Het openbaar vervoor uitvogelen verliep mij prima, maar Google Maps bleek toch niet zo'n goede Sherlock Holmes en liet me even in de steek, dus hebben we een mooie omweg gemaakt naar het hostel. Eenmaal op onze kamer zaten er twee jongens. Hoera voor gemengde kamers!

We zijn snel weer weggegaan, ons hostel lag namelijk op een gunstige afstand van diverse bezienswaardigheden. Onze mexicaanse vrienden konden niet geloven dat we echt in Berlijn waren, dus door naar de Brandenburger Tor. Lekker druk, het was prachtig weer en Estefania, Katia, Chemèhne en ik waren allen enhousiast. Na even fotograaf (ook model, geen zorgen) te hebben gespeeld, ging onze tour met mij als tourguide (of zoals de mexicanen zeiden: MAMA) verder naar de Reichstag. Een prachtig gebouw, het kloppende hart van politiek Duitsland.

Hierna zijn we naar het Holocaust-Monument geweest, waar ik zelf altijd stil van word. Grote, grijze blokken, waar je tussendoor kan lopen, die steeds groter en hoger worden, waardoor je het gevoel hebt geen uitweg te kunnen vinden.

Tijd voor wat vrolijkers, namelijk eten! Maredos op Unter den Linden is zeker een aanrader. Daar appte Remco mij om te vragen hoe Berlijn was, waarop ik antwoordde dat ook hij naar Berlijn kon komen. Remco is Remco en raad eens wie er de volgende dag naar Berlijn zou komen? Nee, geen pandabeer. Juist, Remco!

's Avonds hebben we ons, onder het genot van cocktails, vermaakt bij ALEX. Nadien hebben we nog een fles wijn en een zak chips gekocht en deze gegeten en gedronken in het gras, met muziek en met uitzicht op de Berliner Dom.

Op zaterdag begon onze dag met Remco ophalen bij de Fernsehturm. Hierna zijn we met de bus naar het bekende Checkpoint Charlie gereisd en hebben we 3 euro per persoon betaald voor een foto met twee soldaten bij Checkpoint Charlie, maar dan heb je ook wat toch? Jep, een McDonalds op de achergrond en de ervaring!
Oh ja, ik was nog steeds mama van de groep en bij de volgende bezienswaardigheid kwam de geschiedenis / duits docent in mij naar boven. Voordat ik het wist, stond ik mijn les over de Berlijnse Muur aan ons groepje te geven.

's Middags hebben we in een Indisch restaurant gegeten (Vedi's Indian Restaurant), zeker aan te raden!

Kennen jullie East Side Gallery? Nee? Geen paniek! Google is er voor je! Nee, grapje, ik ben er ook wel voor je. East Side Gallery is een deel van de Berlijnse Muur die sinds december 1989 beschilderd is door 118 kunstenaars. Een van de bekendste schilderingen is het Trabantje dat door de Muur heen breekt.

Daarna hebben we bij een Mexicaans restaurant gegeten, wat volgens Estefania en Katia geen echt Mexicaans eten was, maar het was wel heel lekker. "Jullie eten wel veel zeg!" hoor ik je al denken. Nou schat, een dag heeft drie maaltijden, dus vergeef ons.

Ohja, leuk dingetje als je in Berlijn bent met kinderen, of wanneer je jezelf nog erg jong voelt. Onder de Fernsehturm zijn er een aantal trampolines. Ik heb daar dus echt niet op gesprongen, hoe komen jullie erbij? Okay misschien toch wel. Ik ben nog jong!

De volgende dag was het alweer tijd om naar huis te gaa. om 8.00 zijn Remco en ik samen naar de Brandenburger Tor en de Reichstag geweest, omdat hij natuurlijk een dag later is gearriveerd en dit dus nog niet had gezien. Op dit tijdsstip is er nog vrijwel geen toerist te bekennen op straat, dus ik raad het zeker aan!

Eenmaal herenigd met Chemèhne, Katia en Estefania zijn we de Fernsehturm in gegaan. Prachtig uitzicht over deze mooie stad, zeker doen! Haal vantevoren wel even je kaartje tussen 9-10 's morgens, voorkomt wachten en geeft je weer tijd om wat leuks te doen. Met ons bezoekje in de hoogte aan de Fernsehturm, kwam onze reis naar Berlijn tot een einde en zo ook mijn spreekuur. Ik ben alweer veel te lang aan het praten, zonder reclame en zonder plaspauze. Aankomende donderdag komt Thjeu voor een paar nachten. Daarna heb ik weer tijd om wat leuks te vertellen. Ja Noes, ook over jou!

Liefs, Tschüssies!

1. Myriam:
    22 mei 2019
    Heerlijk om te lezen schat krijg er ook beeldvorming bij. Love you mams xxx
  2. Josien Hellins:
    1 juli 2019
    Leuk om te lezen ik heb ook fijn mee gereisd en ik hou van diamanten