Spanisch lernen in Deutschland?

17 april 2019 - Kassel, Duitsland

[ Voor de Nederlandse vertaling, doe jezelf een plezier en scroll eventjes naar onder! :) ]

Hallo!

Ich habe mich letzte Woche gefragt:
"Ist Kassel wirklich die Hauptstadt der Waschbären?" Liebe Freunden, ich kann euch sagen, dass ich diese Woche einen Waschbären gesehen habe! :D
Wie und was werde ich euch später erzählen.

Ah ja, ich kann dich schon denken hören:
"Studierst du auch noch in Deutschland?"
Ja, das ist der Zweck, aber diese Woche noch nicht! Letzte Woche haben chemèhne, die anderen Erasmus-Studenten und ich eine gemütliche Orientierungswoche gehabt. Wir haben neue Leute begegnet aus Mexiko, dem USA, England, Ukraine, Italien, Spanien, China, Süd-Korea, usw.
Neue Leute begegnen, mit ihnen sprechen und Kontakt machen ist auch ein Ziel meines Auslandaufenthaltes.

Am Montag hatten wir eine Einführung in einen großen Hörsaal an der Universität. Stellt ihr euch einen Hörsaal vor, der richtig groß ist und viele Stühle enthält, wie ihr ein Theaterstück sehen würdet, aber mit +/- 150 internationalen Studenten. Ich entdeckte dann auch, dass Iris für einige Leute ein schwieriger Name ist, also ich wurde bereits Iris, Eirisj und Irish genannt. Ich fügte hinzu, dass ich auch Irland genannt werden kann. :) Stellt ihr euch vor, dass ich jetzt ÏIreland" heiße in ihrem Handy.

Am Dienstag haben wir zuerst viele Informationen erhalten. Wunderbar, habe Kopfschmerzen davon bekommen :(. Es dauerte mehr als 2 Stunden! Danach hatten wir das Glück, auf dem Campus eine Führung zu machen. Da hatte ich gemerkt, wie groß der Campus der Universität Kassel ist! Danach gab es eine Campus-Ralley. Man konnte Punkte für jede richtige Antwort bekommen, aber wir mussten an die richtige Stelle gehen, um die richtige Antwort zu finden. Gute Suche nach Orten, an denen die Tür verschlossen war, aber gut. Unsere Gruppe war #2 / 21 Gruppen.

Am Mittwoch durften wir wieder zu unserem großen Freund Herkules gehen. Dieses Mal lief es besser als beim ersten Mal! Das Wetter war schön, also wir hatten vom Herkulesdenkmal eine schöne Aussicht.
Danach haben wir mit unseren mexikanischen Freunden etwas getrunken :).
Oh ja, ich bin diesmal nicht auf die Treppe vor unserer Wohnung gefallen.

Am Donnerstag waren wir wieder frei. Abends ging ich mit Freunden zu einer Party auf dem Campus. Als wir nach Hause gingen, schrie eine betrunkene Frau an der Straßenbahnhaltestelle die ganze Zeit (niemand war da?????) und es gab auch noch eine türkische Dame.
Als meine Freunde in die andere Richtung nach Hause gingen (ich dachte, ich wäre ein großes Mädchen, es sind nur 5 Minuten.), begann die Türkin mit mir zu reden und fragte, ob ich schon einen Freund hatte. Ansonsten hatte sie noch einen hübschen Sohn! Entschuldigung, ich habe schon eine schöne und liebe Freundin. :) Ich erlebe es hier in Deutschland ! Als ich von der  Straßenbahnhaltestelle nach Hause lief, hörte ich ein Geräusch in den Büschen. Ich drehte mich um und plötzlich war da ein Waschbär!

Wir machen ein Sprung bis Samstag. Am Samstag gingen wir in die Stadt Marburg. Das hatten Chemèhne und ich Romy und Anita bereits gesagt, weil sie in dieser Stadt studieren. Es hat an diesem Morgen geschneit, was im APRIL (!!!!) natürlich ganz normal ist, und die Studenten, die noch nie Schnee gesehen hatten, waren  sehr froh damit, im Gegensatz zu uns. :(
Kennt ihr das Gefühl, dass etwas nie enden wird? Das ist genau Marburg! Alles Hügel, aber eine wunderschöne Stadt! Wir haben ein wunderschönes Schloss mit schöner Aussicht besucht. Abends gingen wir mit Romy, Anita und den Mexikanern zum Restaurant. Ich bin also in Deutschland, aber ich lerne jetzt auch Spanisch von den Mexikanern! Ja, ich kenne jetzt einige spanische Wörter :) !

Meine Damen und Herren, meine Redezeit ist schon abgelaufen! Vielen Dank für ihre Zeit. Ich spreche immer länger als geplant :(. Ihr habt wahrscheinlich noch mehr zu tun, als mich anhören! Ich wünsche ihnen einen schönen Tag und bis zum nächsten Mal!

Ciao!
Iris

________________________________________________________________________
[ Hey, joe, Nederlanders die Duits maar niets vinden, maar toch benieuwd zijn naar mijn tijd hier in Kassel, hier is de Nederlandse vertaling! ]

Hallo!

Ik vroeg mezelf afgelopen week af: "Is Kassel nou werkelijk de hoofdstad van de wasberen?" Nou vrienden, ik kan jullie vertellen, ik heb deze week een  wasbeer gezien hoor! Hoe en wat, daar komen jullie later achter.

Ah ja, ik hoor jullie al denken:
Studeer je ook nog in Duitsland?
Ja, dat is de bedoeling, maar... nog niet deze week! Afgelopen week hebben Chemèhne, de andere Erasmus-studenten en ik een gezellige introductieweek gehad, het studeren komt nog niet veel aan bod dus, maar we hebben nieuwe contacten kunnen maken, wat (naast het Duits leren) ook een doel is van mijn buitenlandverblijf.

Op maandag hadden we een introductie in een grote collegezaal op de universiteit. Stel jezelf een collegezaal voor die mega is, waar veel stoeltjes in staan alsof je naar een toneelstuk gaat kijken, maar dan met zo'n 150 internationale studenten. Ik kwam er toen ook achter dat Iris een moeilijke naam schijnt te zijn voor sommige mensen, ben al Iris, Eiris, Irish genoemd, dus voegde ik er zelf ook nog maar aan toe dat ik ook wel naar Ireland zou luisteren, mensen weer lachen. Stel jezelf eens voor dat ik nu met deze naam in hun telefoon sta.

Op dinsdag kregen we eerst enorm veel informatie. Het was alsof je een squat ging doen met gewichten, maar dan iets teveel gewicht, en dat je daarna niet meer omhoog komt. Daarna mochten we gelukkig naar buiten voor een rondleiding op de campus. Nou, toen heb ik gemerkt hoe groot de campus van de universiteit van Kassel is! Ohja, we moesten de informatie goed onthouden, want daarna was er een campus ralley. Je kreeg punten per vraag die je goed had, maar je moest dus wel even naar de juiste plek om het goede antwoord te vinden. Lekker lopen, lekker zoeken naar plaatsen waar uiteindelijk de deur van op slot is, maar goed. Was ons groepje op de tweede plaats gekomen!

Op donderdag hadden we vrij, alsof we hier nog niet genoeg vrij hebben. 's Avonds ben ik, samen met vrienden, naar een feestje geweest op de campus. Toen we terug naar huis gingen, stond een dronken vrouw de hele tijd te schreeuwen tegen niemand (???) bij de tramhalte en was er, naast een turkse dame, niemand meer. Toen mijn vrienden naar huis waren, de andere kant op (ik vond dat ik een grote meid was die wel 5 minuten alleen kon wachten), begon de turkse dame tegen mij te praten en vroeg ze of ik al een vriend had. Anders had ze nog wel een knappe zoon. Sorry, ik ben al voorzien met een mooie vriendin. Ik maak het mee hier in Duitsland! Toen ik thuis kwam, hoorde ik een geluid in de bosjes. Ik draaide me om, en daar zat ineens een wasbeer!

Even een sprong naar de zaterdag. Op zaterdag zijn we naar de stad Marburg geweest. Chemèhne en ik hadden dit al tegen Anita en Romy gezegd, zij studeren namelijk in deze stad. Het sneeuwde die ochtend, wat natuurlijk erg normaal is in APRIL, en de studenten die nog nooit sneeuw hadden gezien waren erg vrolijk die dag.  in tegenstelling tot ons.
Laten we zeggen dat Marburg een beklimming was. Ken je dat gevoel dat het lijkt alsof er geen einde aan komt? Dat is dus Marburg. Een en al heuvel, maar wel een prachtige stad! We hebben een mooi kasteel bezocht, met prachtig uitzicht. 's Avonds zijn we uiteten geweest met Romy, Anita en de Mexicanen. Ik ben dus in Duitsland, maar leer hier nu ook Spaans van de Mexicanen! Ja, ik ken nu Spaanse woorden :) !

Dames en heren, mijn spreektijd zit er weer op. Dank voor jullie tijd, ik merk dat ik toch iedere keer langer aan het woord ben dan dat ik had gepland!
Ga lekker verder met wat jullie aan het doen waren, ik wens jullie een fijne dag en graag tot de volgende keer!

Ciao!
Iris

1. Myriam:
    17 april 2019
    Niet verkeerde studie gekozen?
    Ik zeg Iris in het kabinet lullen kunde
  2. Annemiek:
    17 april 2019
    Precies dat... Ik was aan t wachten op t verhaal van die wasbeer...
  3. Iris Keijzers:
    @Annemiek @Martin myriam

Check de donderdag ;) Laatste twee zinnen!