Het begin van vier maanden Duitsland!

1 april 2019 - Kassel, Duitsland

[ Nederlandse vertaling, scroll naar beneden! ]

Hallo!

Gestern, 31. März 2019, sind Chemèhne und ich in Kassel angekommen. In dieser Stadt werden wir für die nächsten vier Monate an der Universität Kassel studieren.
Wir sind also in Kassel und vielleicht denkt ihr jetzt: "Ich habe nie von dieser Stadt gehört!" Keine Panik, Rettung ist nah!

Vielleicht findet ihr es schön, einige Fakten über Kassel zu lesen, vielleicht findet ihr das überhaupt nichts und denkt ihr: Tschüssies!
Wenn ihr einige Fakten über unsere Heimatstadt in Deutschland wissen möchtet, lest ihr bitte weiter!

* Kassel liegt am Fluss "der Fulda"
* Kassel liegt im Bundesland Hessen
* Kassel ist eine Großstadt, das bedeutet, dass die Stadt mehr als 100.000 Einwohner hat (einschließlich Chemèhne und mich, PARTY!)
* Kassel ist die Hauptstadt der Waschbären in Europa (Ja, das habt ihr richtig gelesen!)
* Die Brüder Grimm haben hier gelebt (Ja, die Brüder Grimm die die Märchen geschrieben haben ;) )
* In Kassel ist der Bergpark Wilhelmshöhe die größte Anlage seiner Art in Europa.

Ich werde versuchen, jede Woche einen Blog zu schreiben und ich hoffe, ihr im nächsten Blog wieder begrüßen zu können!

Liebe Grüße,
Iris
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Heyhoi!

Gisteren, 31 maart 2019, zijn Chemèhne en ik aangekomen in Kassel. In deze stad zullen wij de komende vier maanden aan de universiteit zullen studeren voor onze opleiding.
We zitten dus in Kassel en misschien denken jullie nu: "Ik heb nog nooit van deze stad gehoord!" Geen paniek, redding is nabij!
Wellicht vinden jullie het leuk om wat leuke feitjes over Kassel te lezen, wellicht vinden jullie daar helemaal niks aan en denken jullie: Tschüssies!
Mocht je wel wat feitjes over onze woonplaats in Duitsland willen weten, lees dan gerust lekker verder!

* Kassel ligt aan de rivier "de Fulda"
* Kassel ligt in de deelstaat Hessen
* Kassel is een Großstadt, dat betekent dat de stad meer dan 100.000 inwoners heeft (inclusief mij en Chemèhne momenteel, feest!)
* Kassel ist die Hauptstadt der Waschbären in Europa (ja, dat heb je goed gelezen!)
* De gebroeders Grimm hebben hier gewoond (zij hebben sprookjes geschreven)
* In Kassel is het bergpark Wilhelmshöhe het grootste Anlage van haar soort in Europa.

Ik zal proberen iedere week een blog te schrijven.
Hopelijk tot de volgende blog!

Liebe Grüße,
Iris

1. Nicole:
    Toppertje xxx
  2. Myriam:
    1 april 2019
    Dat is leuk lieverd! Dikke knuffel papa mama en cas
  3. Wessel:
    Jawohl
  4. Daniëlle:
    1 april 2019
    Du bist net und beschäftigt!!!
  5. Janine:
    1 april 2019
    Leuk om je zo te volgen!
  6. Lilian van wijk:
    1 april 2019
    Leuk om te lezen wat en waar je mee bezig bent succes 👍💪🍀
  7. Opa en Oma:
    1 april 2019
    Goed zo Iris dit vinden wel spannend
  8. Gerda Hulsen:
    Succes de komende 4maanden
  9. Marian vd Steen:
    Leuk om te lezen!!!! Succes😘
  10. Annemiek:
    1 april 2019
    Leuk om te lezen topper! Viel spaß!
  11. Ans:
    2 april 2019
    Kei knap heel veel succes, en kom maar op met t volgende Blog
  12. Johanna:
    2 april 2019
    Leuk Iris! en veel succes!
  13. Randy:
  16. Wessel Bolwerk:
    Super leuk!
  17. Christa:
    3 april 2019
    Ik hou van blogs...ben ook n nieuwsgierig aagje. Ik vindt het juist leuk om je duitse versie eerst te lezen juf...dan fris ik mn duits ( wat n beetje stoffig is) nog wat op. Viel gluck...of hoe zeg je dat...veel suc6!! Go girl!!!
  18. Marja:
    Leuk om je blog te lezen Iris. Heel veel succes, maar vooral genieten hè 😉😘
  19. Oma:
    3 april 2019
    Hoi Iris ,veel plezier deze vier maanden met al je nieuwe ervaringen.
    Groetjes oma.
  20. Kim:
    3 april 2019
    Succes Iris ! Leuk zo’n blog kunnen we een beetje meegenieten van alles wat je daar mee maakt
  21. Caroline Eijndhoven:
    9 april 2019